Воскресенье, 20.10.2019, 11:55
Приветствую Вас Гость

Торгово - промышленный портал

 "Промтехснаб"

Главная » 2014 » Сентябрь » 23 » Как ТПП подтверждает форс-мажор?
12:11
Как ТПП подтверждает форс-мажор?

Любов Нестиренко: «Ми приймаємо заяви, навіть якщо у підприємця не залишилось жодного документа, окрім паспорта»

 

Бойові дії на сході України спричинили масову неспроможність підприємців Донбасу не тільки виконувати умови договорів, а й взагалі сплачувати податки. Щоб не бути притягнутими до відповідальності через суд, бізнес має подати до відповідних служб довідку торгово-промислової палати про засвідчення форс-мажорних обставин. Про те, які заходи вжила ТПП України, щоб полегшити життя підприємцям, розповідає директор департаменту юридичного забезпечення Палати Любов Нестиренко.

 

- Яку кількість звернень підприємців за підтвердженням форс-мажорних обставин зафіксувала ТПП України з початку проведення АТО на Донбасі?

 

- Уже понад 1,5 тисячі. Масові звернення почалися з початку червня, коли підприємства на Донбасі зупинялися і не мали можливостей для подальшої роботи. Нині щотижня надходить у середньому до 200 заяв на засвідчення форс-мажорних обставин. Тому ми організували «гарячу лінію» для підприємців, що потрапили у скрутне становище. Вона працює по буднях із 9-ї до 18-ї години. Щодня співробітники департаменту у телефонному режимі надають від 20 до 30 консультацій.

 

- Скільки коштує засвідчення форс-мажорних обставин у ТПП України?

 

- За загальним тарифом - 1600 грн. без ПДВ. Проте, йдучи назустріч підприємцям, Президія ТПП України затвердила на період проведення АТО тимчасовий тариф на послуги із засвідчення форс-мажорних обставин за зверненнями платників податків із Донецької та Луганської областей щодо подовження граничних термінів подання податкової звітності, розстрочення та відстрочення грошових податкових зобов'язань. Він становить 200 грн. без ПДВ. Таких заяв на сьогоднішній день близько 70% від загальної кількості звернень. Також існує ще один тариф для сільгоспвиробників - 400 грн. без ПДВ.

 

- Враховуючи велику кількість звернень, мабуть, довелося розширювати штат департаменту, щоб вчасно надавати необхідні висновки?

 

- Так, ми залучили додатково фахівців із регіональних палат. Але цього все одно замало. Справа у тому, що за день один співробітник може розглянути звернення та підготувати сертифікати засвідчення форс-мажорних обставин за декількома заявами, а кількість працівників ТПП України, які мають право їх розглядати, дуже обмежена. Юрист, який ніколи не займався цими питаннями,. спочатку повинен пройти навчання та стажування у ТПП України, скласти іспити, після чого може бути внесений до Реєстру уповноважених осіб, допущених до розгляду заяв із засвідчення форс-мажорних обставин.

 

- Чи змінювалась останнім часом процедура підтвердження форс-мажорних обставин?

 

- Якщо йдеться про виконання договірних зобов'язань, то ні. Компанія чи підприємець мають звернутися до ТПП України із заявою, копією договору та письмовими доказами, що підтверджують настання форс-мажорних обставин (їх перелік у кожному випадку є індивідуальним залежно від обставин). Оформлення відбувається протягом 10 робочих днів із дня надходження заяви з усіма необхідними документами й оплати послуг. Проте, як я вже зазначала, наразі більшість звернень стосуються саме відстрочки виконання податкових зобов'язань. Для таких випадків ми максимально спростили процедуру і кількість необхідних для подання документів.

 

- Які саме документи це мають бути?

 

- Ще раз наголошую, що спрощена процедура засвідчення форс-мажорних обставин передбачена для платників податків, яким проведення антитерористичної операції в Донецькій і Луганській областях перешкоджає веденню господарської, адміністративно-фінансової діяльності, у тому числі, виконанню податкових зобов'язань. У цій ситуації існують три основних наслідки для суб'єктів оподаткування, які можуть настати у зв'язку з обставинами форс-мажору: 1) розстрочка та відстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків (ст. 100 ПКУ); 2) списання безнадійного податкового боргу (ст. 101 ПКУ); 3) продовження граничних термінів для подання податкової декларації й інших документів (п. 102.6 ст. 102 ПКУ). У такому разі платник податків подає до ТПП України заяву встановленої форми, виписку з Держреєстру на дату звернення. Заявник на свій розсуд має право до заяви додати документи, що можуть підтвердити неможливість здійснення господарської діяльності (наприклад, наказ по підприємству про призупинення діяльності).

 

Хочу також зазначити, що ми приймає заяви від підприємців, навіть якщо вони не мають можливості надати жодного іншого документа, окрім паспорта й ідентифікаційного коду. На жаль, такі випадки непоодинокі, адже багато людей виїжджають із Донбасу у терміновому режимі під час обстрілів або внаслідок таких подій документи просто втрачені. Тому, йдучи назустріч підприємництву, ми самі беремо на себе зобов'язання зібрати необхідні довідки та засвідчити ту чи іншу інформацію.

 

- Чи підтверджують форс-мажорні обставини регіональні торгово-промислові палати? Чи це виключне право ТПП України?

 

- Якщо у договорі написано, що форс-мажорні обставини підтверджує ТПП України, то до нас і потрібно звертатися за довідкою. Якщо ж вказана регіональна ТПП, то бізнес звертається до неї. Проте, якщо йдеться про зовнішньоекономічні контракти, то засвідчення форс-мажорних обставин проводить лише національна Палата. Але, навіть якщо уповноваженою особою вказана ТПП України, ми залучаємо регіональні палати для збору документів та іншої підготовчої роботи. які на місцях приймають документи від підприємців, консультують із приводу можливостей отримання засвідчення форс-мажору, допомагають збирати необхідні довідки для цього, після чого передають документи до ТПП України. Для оперативного реагування ми обмінюємося із регіональними палатами інформацією у режимі онлайн.

 

Хочу також зазначити, що, розуміючи складну нинішню ситуацію, в якій опинився бізнес, ми намагаємося не відмовляти у засвідченні форс-мажорних обставин навіть коли формально маємо на це повне право. У першу чергу, якщо до заяви не додані необхідні документи. У таких випадках діє режим особистісного підходу до підприємців. Ми телефонуємо, роз'яснюємо, які саме довідки необхідно додати, даємо додатковий час на їх збирання, приймаємо заяви та скановані копії документів електронною поштою, аби скоротити час на їх розгляд, не чекаючи, доки вони надійдуть поштою, тощо.

 

- Проте, мабуть, відмови у підтвердженні форс-мажорних обставин усе ж таки трапляються?

 

- Насправді у процентному відношенні їх дуже мало. Наприклад, за період проведення АТО на 1500 звернень ми відповіли відмовами лише у 30 випадках.

 

- Що було їх причиною?

 

- Вони стосувались саме договірних зобов'язань. По-перше, відмовляли, якщо у договорі ТПП України не була вказана як організація, що засвідчує форс-мажорні обставини. По-друге, коли у договорі взагалі не передбачений розділ про форс-мажорні обставини. По-третє, якщо договір був укладений уже у період проведення АТО. Тобто, сторони на той час уже могли перебачити обставини, які перешкоджатимуть виконанню договірних зобов'язань. А це суперечить самому поняттю форс-мажору.

 

- Вичерпний перелік форс-мажорних обставин у законодавстві не передбачений. Якими критеріями керується ТПП України при підтвердженні форс-мажорів?

 

- Виключного переліку форс-мажорних обставин, дійсно, не існує. Проте у Регламенті Палати зазначено, що форс-мажорні обставини - це надзвичайні та невідворотні обставини (стихійні явища, замерзання моря, закриття морських проток, землетрус, ураган, епідемія, страйк, воєнні дії, заборона або обмеження експорту-імпорту товарів тощо), які об'єктивно впливають на виконання умов договору. Також фахівцям відомо, що сторона договору не несе відповідальності за невиконання будь-якого зі своїх зобов'язань, якщо доведе, що воно було викликане перешкодою поза її контролем і що від неї нерозумно було очікувати прийняття до уваги цієї перешкоди під час укладення договору або уникнення чи подолання цієї перешкоди чи її наслідків.

 

При засвідченні форс-мажорних обставин Торгово-промислова палата України, у першу чергу, керується законодавством України, положеннями Конвенції ООН про договори міжнародної купівлі-продажу товарів від 11.04.1980 р., публікаціями Міжнародної торгової палати про форс-мажорні обставини й іншими міжнародними звичаями та умовами зовнішньоекономічних контрактів, договорів між українськими підприємствами.

 

- Чи є такі обставини, які підприємці помилково можуть вважати форс-мажором?

 

- Головне, що мають пам'ятати підприємці, - не вважаються форс-мажорними обставинами фінансова й економічна криза, зростання курсів валют, недотримання своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов'язання товарів, а також необхідних коштів у боржника тощо.

 

Бесіду вела Олена Адамантіс, ЮРИСТ & ЗАКОН

Просмотров: 286 | Добавил: Сентябрь | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Сентябрь 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Погода
Курс валют
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Цены на топливо
Статистика

Архив записей
Rambler's Top100
Copyright MyCorp © 2019 |